Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2010

30 κολέγια Πήραν άδεια λειτουργίας ενώ μετονομάστηκαν σε Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης

Κανόνες βάζει το υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων στον χώρο των ιδιωτικών κολεγίων, δίνοντας άδεια λειτουργίας στα 30 από τα 40 κολέγια που είχαν καταθέσει αρχικά φάκελο.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τετάρτη 28 Ιουλίου 2010


Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, η υπουργός Αννα Διαμαντοπούλου ανακοίνωσε πως οι αλλαγές στον συγκεκριμένο τομέα αρχίζουν κιόλας από την ονομασία, αφού ενέταξε τα εκπαιδευτήρια αυτά στο κομμάτι της μεταλυκειακής εκπαίδευσης, γι΄ αυτό και μετονομάστηκαν σε Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης. Μάλιστα, η υπουργός Παιδείας τόνισε πως ο όρος «κολέγια» θα μπορεί να χρησιμοποιείται, ωστόσο θα πρέπει απαραιτήτως να αναγράφεται συγχρόνως ότι είναι Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης.

«Θέλω να πιστεύω- αυτή είναι η φιλοδοξία μας- ότι μέσα από μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού, απόλυτης αξιοκρατίας, καθαρών και διαφανών διαδικασιών, μπαίνουν κανόνες σε έναν χώρο που επί δεκαετίες λειτουργεί απολύτως παράνομα, με έναν τρόπο που δημιουργούσε προβλήματα σε όλους και ουσιαστικά στους σπουδαστές. Θεωρώ ότι σήμερα μπαίνει μια γραμμή. Από εδώ και πέρα υπάρχουν κανόνες οι οποίοι θα ισχύουν και θα τους γνωρίζουν όλοι, τόσο αυτοί οι οποίοι παίρνουν την ευθύνη και την επιλογή τού να επενδύσουν και να λειτουργήσουν στον χώρο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης όσο οι γονείς και οι μαθητές» δήλωσε χαρακτηριστικά η υπουργός.

Οι αιτίες
Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους έμειναν χωρίς άδεια 10 από τα 40 ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, που σημειωτέον είχαν λάβει άδεια να λειτουργήσουν από την προηγούμενη κυβέρνηση, ήταν κυρίως προβλήματα με τις εγγυητικές επιστολές, ελλείψεις και προβλήματα στις κτιριακές εγκαταστάσεις αλλά κι επειδή δεν είχαν καθόλου ή ελλιπή σύμβαση με τα πανεπιστήμια του εξωτερικού.

«Μπήκε το θέμα των κολεγίων σε μία τάξη και πετύχαμε να το κάνουμε πράξη τόσο γρήγορα, πριν να μπει ο Αύγουστος, δηλαδή να έχουν υπογραφεί οι άδειες, ώστε και τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης να προλάβουν να κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να προσελκύσουν σπουδαστές» λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Αχιλλέας Μητσός, γενικός γραμματέας Ερευνας και Τεχνολογίας. Οπως συμπληρώνει, τα κριτήρια με βάση τα οποία δόθηκαν οι άδειες ήταν ξεκάθαρα. «Εξετάστηκαν οι φάκελοι για πρώτη φορά από το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΚΕΠΙΣ)», σημειώνει. Πάντως, το ΕΚΕΠΙΣ θα συνεχίσει να ελέγχει τα κέντρα που πήραν ήδη την άδεια, όμως θα διερευνά και πόσα άλλα τυχόν λειτουργούν χωρίς να έχουν άδεια και τα οποία θα πρέπει να κλείσουν. Σημειώνεται πως στα κολέγια που πήραν άδεια θα λειτουργήσουν τα τμήματα εκείνα που έχουν σύμβαση με τα πανεπιστήμια του εξωτερικού με τα οποία είναι συνδεδεμένα. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Κολεγίων Κωνσταντίνος Καρκανιάς σημειώνει πως από το υπουργείο έγινε μία μεγάλη προσπάθεια να δοθούν οι άδειες πριν από το τέλος του Ιουλίου. «Και πλέον δεν θα υπάρξουν αμφισβητήσεις, όπως υπήρχαν την προηγούμενη φορά, καθώς έγινε έλεγχος στα εκπαιδευτήρια. Είναι γεγονός πως μπαίνουμε σε μία νέα εποχή. Η χορήγηση των νέων αδειών σε συνδυασμό με την αναγνώριση των πτυχίων από τα ευρωπαϊκά κολέγια οδηγούν σε μία σημαντική αλλαγή που θα επηρεάσει το εκπαιδευτικό περιβάλλον. Πλέον οι οικογένειες έχουν μπροστά τους μία νέα επιλογή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση». Προσθέτει, ωστόσο, πως το υπουργείο θα πρέπει πλέον να κοιτάξει και την περίπτωση των εκπαιδευτηρίων που διαφημίζονται ως κολέγια, χωρίς όμως να έχουν ζητήσει καν άδεια λειτουργίας. «Και αυτά ανέρχονται σε 20».

Διαμαρτυρία
Η ανακοίνωση των νέων αδειών λειτουργίας για τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης έφερε και τις πρώτες αντιδράσεις για τον αποκλεισμό ορισμένων κολεγίων αλλά και για ένα από τα κριτήρια που έθεσε το υπουργείο, την εγγυητική επιστολή.

Ανάμεσα στα 10 κολέγια που πήραν χθες το «όχι» του υπουργείου βρίσκεται και το κολέγιο «ΙdΕF». Οπως υποστηρίζει ο κ. Εμμανουήλ Αμμαργιανάκης, πρόεδρος του ΙdΕF που συμπράττει με τα Δημόσια Γαλλικά Πανεπιστήμια της Σορβόννης, ο λόγος που το κολέγιό του δεν ήταν στη λίστα με τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης είναι επειδή δεν κατατέθηκε η εγγυητική επιστολή. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά λέει στα «ΝΕΑ», θα καταφύγει στη Δικαιοσύνη. «Δεν είναι δυνατόν να απαιτείται η ίδια εγγυητική επιστολή, ύψους 500.000 ευρώ από κάθε κολέγιο, ανεξαρτήτως του αριθμού των φοιτητών», υποστηρίζει ο κ. Αμμαργιανάκης.

Στους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ και οι απόφοιτοι κολεγίων Αναγνωρίστηκαν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα με διάταγμα




Ο δρόμος για τη συμμετοχή αποφοίτων ελληνικών κολεγίων σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, για μισθολογική αναβάθμιση όσων υπαλλήλων διαθέτουν κολεγιακά πτυχία από πανεπιστήμια του εξωτερικού, αλλά και για κάθε ευρωπαίο πολίτη που επιθυμεί να εργαστεί στην Ελλάδα άνοιξε χθες οριστικά.

Το προεδρικό διάταγμα 38/2010, που ενσωματώνει στο εθνικό μας δίκαιο τη γνωστή πλέον κοινοτική οδηγία (36/2005) για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων κολεγίων, δημοσιεύθηκε προχθές στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως» (ΦΕΚ 78, τεύχ. Α) και αποτελεί νόμο του κράτους.

Σύμφωνα με την οδηγία, όσοι ευρωπαίοι πολίτες κατέχουν τίτλο εκπαίδευσης από ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο πρέπει να αποκτήσουν και επαγγελματικά προσόντα, ακόμη και αν οι σπουδές έχουν ολοκληρωθεί σε άλλο εκπαιδευτικό ίδρυμα που εδρεύει σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αν δηλαδή ένα γαλλικό ή βρετανικό πανεπιστήμιο έχει παράρτημα στην Αθήνα, οι τίτλοι που χορηγεί είναι ισότιμοι με εκείνους που χορηγούνται στους αποφοίτους της Γαλλίας ή της Βρετανίας. Η χώρα μας μπορεί να ελέγξει πάντως αν η εκπαίδευση στο ίδρυμα που παρέσχε την κατάρτιση έχει πιστοποιηθεί επισήμως από το εκπαιδευτικό ίδρυμα που βρίσκεται στο κράτος- μέλος καταγωγής του τίτλου, αν τα πτυχία είναι ίδια με αυτά που θα είχαν χορηγηθεί εάν η εκπαίδευση είχε πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου στο κράτος- μέλος καταγωγής του τίτλου, και αν στη χώρα προέλευσης οι σπουδές αυτές οδηγούν σε ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά που ζητούνται από τον απόφοιτο στην Ελλάδα. Επίσης η Ελλάδα διατηρεί το δικαίωμα να επιβάλει στον ενδιαφερόμενο πρόσθετες εξετάσεις ή πρακτική άσκηση, εάν κρίνει ότι οι σπουδές υστερούν σε σχέση με αυτές που παρέχονται στη χώρα από τα ΑΕΙ για αντίστοιχες ειδικότητες.

Ανοιξε ο δρόμος
Με τον τρόπο αυτόν ανοίγει ο δρόμος για κάθε απόφοιτο κολεγίου, αλλά και για κάθε ευρωπαίο πολίτη να διεκδικήσει θέσεις εργασίας ακόμη και στον δημόσιο τομέα (μέσω του ΑΣΕΠ), εφόσον έχει εξασφαλίσει επαγγελματικά δικαιώματα στη χώρα όπου εδρεύει το μητρικό πανεπιστήμιο. Οσον αφορά τη γνώση της ελληνικής γλώσσας, αρμόδιοι να σταθμίσουν την επάρκεια των ενδιαφερομένων είναι οι διάφοροι επαγγελματικοί σύλλογοι και επιμελητήρια, αναλόγως των απαιτήσεων του κάθε επαγγέλματος.

Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων κολεγίων θα κρίνονται από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) για τα επόμενα 2 έτη. Από το 2013, η αρμοδιότητα αυτή θα περιέλθει στα επιμελητήρια και στις επαγγελματικές και επιστημονικές ενώσεις όπως το ΤΕΕ, το Οικονομικό Επιμελητήριο, οι Ιατρικοί και Δικηγορικοί Σύλλογοι κ.ά., ενώ ταυτόχρονα θα θεσπιστεί και στην Ελλάδα το Εθνικό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων σε αναλογία με το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό, το οποίο έχει 8 επίπεδα. Εκεί αναμένεται και νέα μάχη, καθώς τα κολέγια υποστηρίζουν ότι τα πτυχία τους κατατάσσονται στο επίπεδο 6 του Πλαισίου (δηλαδή στο ίδιο επίπεδο με τα πανεπιστημιακά πτυχία) από τα ίδια τα μητρικά πανεπιστήμια, ενώ τα ελληνικά πανεπιστήμια θεωρούν ότι τα κολέγια παρέχουν μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση και ζητούν την κατάταξή τους σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο.
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4576578

Αναγνώριση επαγγελματικών πτυχίων των αποφοίτων κολλεγίων

Την αναγνώριση των επαγγελματικών πτυχίων που χορηγούν τα κολέγια, τα οποία λειτουργούν στη χώρα μας ως παραρτήματα πανεπιστημίων που έχουν την έδρα τους σε άλλο ευρωπαϊκό κράτος εκτός Ελλάδος, προβλέπει απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με την απόφαση, αυτή η ελληνική νομοθεσία προσαρμόζεται στην οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Το Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ' αριθμ. 42/2010 γνωμοδότησή του έκρινε νόμιμο το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του υπουργείου Παιδείας, με το οποίο προσαρμόζεται η ελληνική νομοθεσία στην Οδηγία 2005/36/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Σεπτεμβρίου 2005, σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων.

Με την επικύρωση των εν λόγω ευρωπαϊκών οδηγιών είναι πλέον δυνατή η αναγνώριση των επαγγελματικών πτυχίων που χορηγούν τα κολέγια τα οποία λειτουργούν στη χώρα μας ως παραρτήματα πανεπιστημίων που έχουν την έδρα τους σε άλλο ευρωπαϊκό κράτος εκτός Ελλάδος.

Το εν λόγω σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος προσαρμόζει την ελληνική νομοθεσία στις ευρωπαϊκές οδηγίες 2005/36/ΕΚ και 2006/100/ΕΚ, για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Και οι δύο αυτές οδηγίες έπρεπε να είχαν επικυρωθεί από την Ελλάδα το 2007.

Σύμφωνα με το σχέδιο Π.Δ. καταργείται το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Ισοτιμιών Τίτλων Εξωτερικού (ΣΑΕΙΤΕ) και αντικαθίσταται μέχρι το 2013 από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) το οποίο θα έχει την ευθύνη για τα επαγγελματικά δικαιώματα. Μετά το 2013 η ευθύνη αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων μετακυλίεται στα επιμελητήρια, επαγγελματικές Ενώσεις κ.λπ. (Επαγγελματικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Δικηγορικούς και Ιατρικούς Συλλόγους κ.ά.) τα οποία λειτουργούν με τη μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου.

Ακόμη, το ΣτΕ έκρινε ότι τα Επιμελητήρια, Δικηγορικοί και Ιατρικοί Σύλλογοι θα καθορίζουν (και όχι ο υπουργός Παιδείας όπως προβλέπει το σχέδιο Π.Δ.) κατά περίπτωση και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε επαγγέλματος το βαθμό γνώσης της ελληνικής γλώσσας που θα πρέπει να έχουν όσοι επιθυμούν την αναγνώριση των επαγγελματικών τους προσόντων προκειμένου να ασκήσουν το επάγγελμά τους στη χώρα μας.

Ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας

Mετά την απόφαση του Σ.τ.Ε. για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων των κολλεγίων, το υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωση του επισήμανε μεταξύ άλλων ότι η σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν αφορά, σε καμία περίπτωση στην ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων, κάτι που «ανήκει αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των κρατών -μελών».

Ιδιαίτερα στην ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, επισημαίνεται ότι η οδηγία 2005/36/ΕΚ έπρεπε να είχε ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία από τις 20.10.2007 και για την παράλειψη ενσωμάτωσης της, η χώρα μας καταδικάσθηκε από το Ευρωπαϊκό δικαστήριο και ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία επιβολής προστίμου το οποίο από τις 15 Ιανουαρίου 2010 σήμαινε 35.000 ευρώ ημερησίως.

Στην ανακοίνωση τονίζεται ακόμη ότι: «Σκοπός της οδηγίας είναι η διευκόλυνση του Ευρωπαίου πολίτη στην ανάληψη και άσκηση νομοθετικά κατοχυρωμένου επαγγέλματος σε κράτος-μέλος (κράτος υποδοχής, π.χ. Ελλάδα) άλλο από εκείνο (κράτος καταγωγής, π.χ. Γερμανία) στο οποίο αυτός απέκτησε τα επαγγελματικά προσόντα του.

Η Βασική Αρχή της οδηγίας συνίσταται στο ότι το κράτος υποδοχής (π.χ. Ελλάδα) επιτρέπει την πρόσβαση σε νομοθετικά κατοχυρωμένο επάγγελμα όταν ο ενδιαφερόμενος έχει κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα (και όχι μόνο τίτλο σπουδών) σε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (π.χ. Γερμανία).

Η Οδηγία παρέχει στο κράτος μέλος υποδοχής (π.χ. Ελλάδα) τη δυνατότητα να ελέγξει την εκπαίδευση που οδήγησε στα συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα, είτε αυτή η εκπαίδευση έγινε στο εξωτερικό είτε στην Ελλάδα. Αν κατά τον έλεγχο διαπιστωθούν σοβαρές αποκλίσεις, τότε δίνεται η δυνατότητα στο κράτος μέλος να επιβάλει στον ενδιαφερόμενο εξετάσεις ή την υποχρεωτική απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας». Και το υπουργείο Παιδείας καταλήγει: «Όσον αφορά τα «Κολλέγια» - αυτά δεν μπορούν να παρέχουν κανενός είδους τίτλο εκπαίδευσης παρά μόνο βεβαιώσεις σπουδών»
http://www.ant1online.gr/Society/Education/Pages/20104/bd45c3c2-dc7a-4cd1-9327-48a3aeb920f2.aspx